معرفی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث
فوریتهای پزشکی زنجان از اواخر سال 1355 توسط اورژانس تهران در محل قره بلاغ با عنوان بهداشت راهها فعالیت خود را آغاز نمود. اورژانس زنجان در سال 1357 در یکی از اتاقهای ایستگاه راه آهن زنجان بصورت ثابت با 3 دستگاه آمبولانس ماژور شورلت راه اندازی شد و پس از تلاشهای زیاد، این مرکز از سال 1358 تا 1360 در یک مکان مسکونی بصورت اجاره فعالیت میکرد. از سال 1360 تا 1363 اورژانس زنجان به بیمارستان بهشتی منتقل گردید. در سال 1363 اورژانس زنجان در درمانگاه خیام به صورت 24 ساعته به عنوان مرکز مستقل شروع به کار کرد. ساختمان جدید مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در سال 1396 به آدرس بلوار یوسف ثبوتی – ضلع جنوبی بیمارستان آیت اله موسوی واقع شده و جمعیت استان زنجان طبق سرشماری 1395 بالغ بر 1057461 نفر میباشد. که باورد صورت گرفته سازمان امار استان برای سال 1402 به صورته تقریبی 1114000نفر میباشد و در حال حاظر 63 پایگاه فعال اورژانس دارد که شامل 22 پایگاه شهری و 40 پایگاه جادهای و یک پایگاه اورژانس هوایی میباشد.
رسالت:
این مرکز در دو بعد مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی، برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی درون و برون بخشی و نظارت بر فوریتهای پزشکی استان را بر عهده دارد و با تعامل با سازمانهای همکار، مسئول تأمین، حفظ و ارتقای سلامت آحاد مردم در حوادث و فوریتهای پزشکی از طریق نیروی انسانی کارا، فناوری کارآمد، مشارکت مردمی، آموزش و پژوهشهای کاربردی و توسعهای به انجام میرساند تا تلفات، عوارض و معلولیتها را به حداقل برساند و کیفیت و کمیت این خدمات را در استانداردها و مطابق نیازهای روز جامعه ارتقا و حفظ نماید.
چشمانداز:
این مرکز بر آنست تا در طی 5 سال آینده با عمل به رسالت خود و با توجه به محدودیت منابع مالی، با افزایش بهره وری از منابع موجود و توسعه آنها زمینه را جهت بهبود ساختار مرکز و نیز با تکیه بر اصل پیشگیری، روند افزایش مرگ و میر و معلولیتها و همچنین بار بیماری ناشی از حوادث و فوریتهای پزشکی را کاهش داده، در ارتقا سطح سلامت جامعه تلاش نماید و در راستای الگوی کشوری پیش رود.
ماموریت:
ایجاد یک ساختار و نظام سیستماتیک پایا، کارآمد و به روز جهت بهبود سطح سلامت جامعه
- ارزشها:
- ﭘﺎﻳﺒﻨﺪی ﺑﻪ ارزشهای اﺧﻼقی و ﺣﻔﻆ ﺷﺌﻮﻧﺎت اﺳﻼمی
- اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ارزش واﻻی ﻧﻮع ﺑﺸﺮ و ﺣﻔﻆ ﻛﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎنی
- ﺗﻼش ﺟﻬﺖ اﻧﺠﺎم رﺳﺎﻟﺖ ﻣﺮﻛﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از تخصصهای ﻣﻮﺟﻮد و ﭘﺎﻳﺒﻨﺪی ﺑﻪ اﺻﻮل اداری.
- اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از اﺑﺰار ﻣﻮﺟﻮد ﺟﻬﺖ اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه در ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﺮای ﺑﺮوز ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻮع آوریﻛﺎرﻛﻨﺎن.
- ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارﺗﻘﺎءﻛﻴفی ﺧﺪﻣﺎت اراﻳﻪ ﺷﺪه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد.
- اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ اﺻﻞ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﮔﺮوهی ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﺒﺮد اﻫﺪاف وﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛتی.
- اﺟﺮای ﻃﺮح ﺗﻜﺮﻳﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺸﻮر اﺧﻼقی داﻧﺸﮕﺎه.
- اﺳﺘﻔﺎده ﺻﺤﻴﺢ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد وﺗﻼش ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ و ﺻﻴﺎﻧﺖ از اﻣﻮال ﻣلی.
- ﺗﻼش ﺟﻬﺖ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼت ﻣﺴﻴﺮﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﻴﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﻫﻢﺳﻮ باسیاستهای ﻛﻼن داﻧﺸﮕﺎه ودرراﺳﺘﺎی سیاستهای ﻣلی