معرفی واحد مدیریت بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
مدیریت بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه بعنوان یکی از مدیریت های ستادی دانشگاه و زیر مجموعه حوزه ریاست و زیرنظر مستقیم ریاست محترم دانشگاه در سه محور بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات فعالیت می نماید. این مدیریت از نظر عملکردی حاکمیتی بوده و در راستای وظایف نظارتی، عملکرد کلیه واحدهای تابعه دانشگاه را بصورت موردی، محسوس و نامحسوس مورد ارزیابی قرار داده و گزارشات خود را پس از بررسی و کارشناسی با پیشنهاد و یا ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع و یا پیشگیری به صورت مسقیم به ریاست محترم دانشگاه و در صورت لزوم به معاونین و یا به مدیران می رساند . براساس قوانین و آیین نامه های ابلاغی، این مدیریت ارتباط مستقیم با دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، اداره کل بازرسی استان، مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و امورحقوقی استانداری و..... را دارد و بر حسب مورد گزارشات و مکاتبات ارائه شده را پاسخ می دهد .
منشور اخلاقی واحد
- مدیریت وکارکنان دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، ضمن استقبال از نظرات، پیشنهادات و انتقادات ارزنده مراجعین محترم و همکاران گرانقدر در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خود را متعهد می دانند درحفظ این امانت بزرگ، نهایت کوشش و توان خویش را به کارگیرند و اجرای مفاد این پیمان نامه را به عنوان منشور اخلاقی و رفتاری مدیران و کارکنان این دفتر، سرلوحه کار و خدمات خود قرار دهند.
- پرهیز از ایجاد جو تشویش اذهان عمومی، شایعه سازی، تهمت، غیبت و.... را وظیفه قانونی و شرعی خود می دانیم.
- تلاش در جهت صیانت از حقوق شهروندی، تقویت ارزشهای اخلاقی، اسلامی و اجتماعی در محیط کار را وظیفه قانونی خود می دانیم.
- امانتداری، حفظ اسرار ارباب رجوع و خودداری از افشای اسناد محرمانه را به عنوان یک اصل اخلاقی، رفتار سازمانی و وظیفه قانونی می دانیم.
- انتقال تجربیات و ارائه اطلاعات در جهت انجام خدمات بهینه به همکاران، بر قراری توازن و اعتدال متناسب فعالیت در محیط کار و زندگی خانوادگی را از وظایف خود می دانیم.
- استفاده صحیح از اختیارات و قدرت سازمانی و رعایت دقیق قوانین و مقررات وظیفه قانونی ما می باشد.
- پرهیز از هر گونه مظاهر فساد اداری از قبیل سفارش، هدیه غیر متعارف و وجه نقد و جلوگیری از آن را وظیفه خود می دانیم.
- در تعامل با همکاران و ارباب رجوع، حسن رفتار، رعایت عدالت و انصاف، ایجاد فضای صمیمانه و برقراری حس اعتماد متقابل را از وظایف خود می دانیم.
- ارائه راهنمایی و اطلاعات لازم به مراجعین به منظور سهولت انجام امور آنان ؛ توجه به درخواستهای معقول و قانونی مراجعین و تلاش درجهت برآورده نمودن آنها را از وظایف خود می دانیم.
اهداف و چشم انداز
نظارت و بازرسی در حیطه های بهداشتی، درمانی، اداری-مالی، پژوهشی، آموزشی، دانشجویی، غذا و دارو و سایر واحدهای مربوطه را با هدف صیانت از حقوق شهروندی، سلامت اداری و نظارت بر ارزیابی عملکرد و یا سرپرستی فعالیتهای مذکور را عهده دار می باشند. که همین امر موجب افزایش میزان رضایتمندی شهروندان از طریق پاسخگوئی سریع ، به موقع و جامع می باشد و حصول اطمینان از حسن اجرای ضوابط و مقررات توسط واحد مورد بررسی که با فعالیت منظم، هدف دار و با برنامه به منظور مقایسه عملکرد واحد مورد بازرسی با قوانین و مقررات تدوین، برنامه عملیاتی مدیریت بازرسی ، ارزیابی عملکرد و پاسخگوئی به شکایات جهت رسیدن به اهداف مذکور تدوین گردیده است و در پایان دوره های شش ماهه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته تا نقاط قوت و ضعف مورد شناسائی ؛ و جهت اقدامات اصلاحی برنامه ریزی صحیح و لازم انجام پذیرد.
تدوین برنامه عملیاتی بر اساس وظایف هر یک از کارکنان جهت ،پیشبرد اهداف تعیین شده که مسیر مشخصی برای دستیابی به هدف وجود داشته باشد. با یک برنامه عملیاتی صحیح و موثر، تمرکز روی هدف تقویت شده و کارایی افزایش پیدا میکند. از فواید برنامه ریزی عملیاتی میتوان به این موارد اشاره کرد:
- جهت حرکت را بهصورت شفاف نشان میدهد. از آنجا که برنامه عملیاتی گامهای لازم و زمان انجام آنها را مشخص میکند، دقیقاً میدانیم که چه کاری باید انجام دهیم.
- مشخص کردن اهداف کوتاهمدت و مکتوب کردن آنها باعث میشود در طول اجرای پروژه انگیزه و تعهد لازم حفظ شود.
- برنامه عملیاتی امکان مشاهده پیشرفت امور را فراهم میکند.
- با توجه به اینکه تمامی گامها در برنامه ریزی عملیاتی مکتوب میشوند، میتوان وظایف مختلف را بر اساس اهمیت و کار لازم جهت دستیابی، اولویتبندی کرد.